پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

درمان وسواس

۴ بازديد

معالجه وسواس
وجود مشکل وسواس معاش اکثری از اشخاص را پایین اثر قرار می‌دهد. در حالی که ممکن میباشد خویش فرد متوجه نباشد که در گیر این مشکل گردیده است. اشخاص وسواسی مستلزم این می باشند که باور نتیجه ها نمایند تا اتفاق ها اطرافشان همانطور که در ذهن آنهاست ، تصویب گردیده باشد ؛ به همین انگیزه آن‌ها ممکن میباشد ده ها توشه یک پرسش را از شما بپرسند تا از جوابتان مطمئن شوند‌ و یا این که موقع خروج از خانه تعدادی توشه نظارت نمایند که درها قفل گردیده باشد. افرادی که با ایراد وسواس ، سرگرم میباشند نیز از داشتن این نقص‌ شادمان نیستند ولی بطور غیر قابل در اختیار گرفتن همواره در درحال حاضر ایفا دادن کارهایشان به صورت وسواس سیرتکامل می‌باشند. وسواس یک کدام از اختلالات بغرنج به‌حساب می‌آید که منشا آن اضطراب میباشد. در واقع فرد وسواسی با اجرا جاری ساختن یا این که اذهان دامنه دار و بیمارگونه یک برخورد ارادی یا این که ناخودآگاه در جهت کاهش اضطراب درونی و خیالی نماد میدهد. در تحت یک سری نمونه آورده دکتر روانشناس  می‌شود:

درصورتی که اینکار را ایفا ندهم ممکن میباشد واقعه بدی برای خودم و یا این که عزیزانم بیافتد.
با جاری ساختن اینکار حس ادب و امنیت می‌کنم.
معمولا اشخاص وسواسی ( بخصوص وسواس عملی ) از جاری ساختن یک کار مکرر شم وقار می نمایند و جلوگیری کردن اشخاص دیگر (غیر دارای تخصص) از اجرا اینکار موجب تشویش و اضطراب آن‌ها می گردد. به‌دنبال به تشریح و تعریف و تمجید علمی ایراد وسواس خوا هیم پرداخت.

اشکال گوناگون وسواس
وسواس اشکال مختلفی دارااست ولی اکثرا در چهار گروه تحت مکان می‌گیرد

وسواس نظارت کردن : نظارت کردن دایم و یک‌سری باره اتفاقات متعدد مانند قفل ها ، گاز ‌، کلید ها ، لامپ ها و غیره. همینطور این افراد ممکن میباشد دائما محاسبه نمایند که مریض نباشند و آزمایشات گوناگون را اجرا دهند.
سواس پاک بودن : عده ای که‌این نوع از وسواس را دارا هستند مدام هراس اینکه مبادا جایی آلوده باشد و یا این که بطور بی نقص پاک شسته نشده باشد ، را دارا‌هستند. همینطور این اشخاص از دید دیوانه مدام نگرانند که مبادا سایرافراد او را فرد کثیفی بدانند.
وسواس تقارن : حس نیاز برای اینکه آحاد وسایل اتاق و منزل شان در ترتیب خاصی باشد و کلیه وسایل با هم تقارن داشته باشند.
وسواس فکری و عملی : مشمول وسواس و تامل کردن مداوم به یک مورد میباشد. این ذهن ها ممکن میباشد بسیار زننده باشد. همینطور تامل کردن مداوم به اتفاقی که در قبلی ی فرد ، افتاده را نیز مشمول می‌گردد.
دلایل ابتلا به وسواس
هنوز هیچ ادله قطعی و صد در صدی برای ابتلا به وسواس نیست ولی می‌دانیم که استرس و اضطراب ، علامت های وسواس را تشدید می نمایند. معمولا نقص‌ وسواس در زنان ، بیشتر از مردان بروز می نماید و علائم خویش را در سنین کودکی ، نوجوانی و جوانی آرم میدهد. مواقعی که قابلیت و امکان ابتلا به‌این نقص‌ را بیشتر می نمایند مشمول دلایل پایین می‌باشند:

پدر و مادر ، خواهر ها و اخوی ها و یا این که فرزند دارنده مشکل وسواس.
فاوت فیزیولوژیکی در ساختار مغز فرد.
استرس ، اضطراب ، افسردگی و یا این که تیک های عصبی.
تجارب حادثه تلخ در قبلی ی فرد.
تجارب تجاوز به شخص در کودکی.
تمجید علمی ایراد وسواسی جبری – رفتاری
خصیصه اساسی نقص‌ وسواسی جبری – رفتاری در معنای OCD مخفف Obsessive Compulsive Disorder ، وجود وسواس های فکری یا این که عملی مکرر و چنان شدید میباشد که مشقت و عذاب قابل مراعات ای را برای شخص به توشه میاورند. این مورد مشکل متعددی در مراحل بی آلایش و طبیعی معاش، کارکرد شغلی، عمل های اجتماعی یا این که ارتباط ها شخص ساخت و ساز می نماید. مریض دچار به نقص‌ وسواسی – جبری ممکن میباشد صرفا وسواس فکری، تنها وسواس عملی و یا این که هر دوی آنان را با هم داشته باشد.

تفاوت وسواس فکری و وسواس رفتاری
وسواس فکری عبارت میباشد از تامل، شم، فکر یا این که حسی عودکننده و مزاحم. برخلاف وسواس فکری، وسواس عملی نوعی خوی میباشد.

شیوه های درمانی
قابل ذکر میباشد معالجه وسواس مراحل کندی داراست و اکثر اوقات بصورت بی نقص نمی اقتدار آن را معالجه کرد. چون اشخاص دچار به بیماری وسواس، مقاومت بخش اعظمی از خویش در قبال راهکارهای درمانی نشانه می‌دهند. اکثر زمان ها برای معالجه وسواس، دارودرمانی (به واسطه روانپزشک) و رفتاردرمانی (به واسطه روانشناس) اعمال میشود. طریق عمل به اینصورت میباشد که شخص وسواسی بایستی در صدر به روانشناس مراجعه کند. روانشناس با پژوهش و آشنایی بدون نقص مشکل، شخص را به یک روانپزشک جهت دارودرمانی معرفی می نماید. هم‌زمان با مصرف دارو که موجب بهبود شایان توجه مشکل وسواس شخص می گردد فعالیت جاری درمانی به وسیله روانشناس اجرا می‌گردد. در واقع دارو این زمان را به شخص میدهد تا جابجایی دهنده های عصبی اش به صدق عمل نماید و بتواند بر اختلالات روحی و دیوانه غلبه کرده و بعداز حل آن ها، با جدا کردن دارو مشکلی ساخت‌و‌ساز نشود.

بطور خاص و قطعی نمی اقتدار اعلام‌کرد که معالجه وسواس طریق مشخصی داراست ، نوع درمانی که گزینش می‌شود صرفا بستگی به فرد و طرز معاش او ، نوع وسواس او و انگیزه ابتلا به وسواس دارااست. فردی که مبتلا خلل وسواس گردیده است می‌تواند با امدادِ شیوه درمانی ای که روانشناس دارای تخصص گزینش می نماید ، علائم و علامت های وسواس خویش را در اختیار گرفتن نماید. شیوه های درمانی دربرگیرنده موردها ذیل می‌باشند:

معالجه وسواس با مراجعه به روانشناس
مشورت به چنگ آوردن از روانشناس بهتر و زبده در موضوع وسواس و آغاز کردن طریق درمانی ، درصد بالایی از علائم وسواس را پایین در اختیار گرفتن در میاورد. در مواقعی ممکن میباشد روانشناس ، شما‌را در شرایط هایی که مبتلا این خلل می‌شوید قرار دهد و به طور عملی به شما یادگرفتن دهد که در اینگونه شرایط هایی چه‌گونه می بایست فعالیت فرمایید. در صورتیکه خودتان دچار به مشکل وسواس می‌باشید توصیه میکنیم فارغ از هیچ درنگی به روانشناس مراجعه‌کنید. در شرایطی که که خودتان وسواس ندارید و از اعضای خانواده تان بدین ایراد دچار است، توصیه می‌کنیم هیچگونه اقدامی نظیر تنبیه، دعوا و … در جهت رفع این نقص‌ ایفا ندهید چون مسلما ایراد شدیدتر شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.