پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۰۳

انواع فوبیا

۴ بازديد

اشکال فوبیا
فوبیاها گونه های بسیار مختلفی دارا‌هستند ، به حدی که قدرت اسم بردن تمامی آن‌ها در یک جا نیست. برخی از آن‌ها شایع و بعضی دیگر بسیار خیره کننده و غیر قابل اعتقاد و باور به لحاظ می رسند. در پی یکسری نوع از فوبیاها  دکتر روانشناس اشاره می گردد:

آگورافوبیا (Agoraphobia)
آگروفوبیا خوف از جای ها یا این که وضعیت هایی میباشد که اشخاص نمی توانند از آنان گریز نمایند. اشخاص دچار به‌این نوع از فوبیا ، می ترسند که مبادا در گردآوری ها مازاد باشند . یا این که سوا منزل در موقعیتی به دام افتاده باشند و نتوانند به منزل بازگردند. آن‌ها اکثر وقت ها از وضعیت های اجتماعی هجران می نمایند و تلاش می نمایند تا مکان ممکن ، در منزل خویش بمانند. اکثری از اشخاصی که به آگروفوبیا دچار می‌باشند می ترسند که فارغ منزل و حیطه امن خویش ، مبتلا حمله ها پانیک شوند. افرادی که اشتباهات مزمن تندستی دارا‌هستند می ترسند در فضاهای همگانی و یا این که جایی که هیچ کمکی نیست مبتلا حالت اورژانسی شوند.

فوبیای اجتماعی (Social Anxiety Phobia)
اجتماع هراسی یا این که فوبیای اجتماعی ، تحت عنوان نقص‌ اضطراب اجتماعی نیز شناخته می گردد. این فوبیا در ارتباط با شرایط های اجتماعی میباشد و می‌تواند سبب ساز به انزوای شخص گردد. این نوع از فوبیا می‌تواند به شدت بسط نماید به حدی که فردِ دارنده این فوبیا ، حتی از پیشنهاد دادن طعام در رستوران و یا این که جواب دادن به تلفن وحشت داشته باشد.

فوبیای کارایی (Glossophobia)
این نوع از فوبیا به حالتی اطلاق می گردد که فرد حرف کننده در مقابل دیگر افراد در گیر هراس و اضطراب خواهد شد. اشخاصی که‌این فوبیا را دارا‌هستند حتی به هنگام اندیشه کردن در امر سخن در مقابل یک جمعیت به شدت ترسیده و حتی علائم جسمی را نیز از خویش نماد میدهند.

آکروفوبیا (Acrophobia)
اشخاص در گیر بدین نوع از کوه ها ،‌ پله ها ، ساختمان های بلند و طبقات به شدت می ترسند.علائم فیزیکی این نوع از فوبیا دربرگیرنده سرگیجه ، تعریق و یا این که حیف کردن هوشیاری میباشد.

استحصال داده ها بیشتر: هراس از طول

آوینوفوبیا (Aviophobia)
واهمه از پرواز کردن با هواپیما و سوار شدن بر هواپیما میباشد.

حصول داده ها بیشتر: خوف از پرواز

هِموفوبیا (Hemophobia)
واهمه از دیدن خون یا این که زخم دور از شوخی میباشد. شخصی که دارنده این نوع از فوبیا میباشد به هنگام تماس با خون خویش یا این که فرد دیگر بیهوش می گردد.

فوبیای دندان پزشکی (Dentophobia)
در‌این نوع از فوبیا ، شخص از هرگونه اقدامات مرتبط با دندان پزشکی ترس دارااست و می ترسد. به صورت کلی می اقتدار اعلام‌کرد این فوبیا پس داشتن تجربه سخت و دردناک در دندان پزشکی واقعه می افتد البته در صورتیکه بازدارنده از چکاپ های عصر ای و تفحص و معالجه دندان ها در طول مطلوب گردد ، بسیار زخم زننده میباشد.

نیکتوفوبیا (Nyctophobia)
این آیتم برای هراس از شب و یا این که تارکی میباشد. در هنگام کودکی اکثری از اشخاص این واهمه را دارا‌هستند و ممکن میباشد با مرور مجال از در بین برود ولی در‌حالتی که در روزگار نوجوانی و جوانی همواره هم پا شخص باشد ، یک فوبیا محسوب میشود و مستلزم معالجه میباشد.

علائم فوبیا
همه گیرترین و ناتوان کننده ترین نماد،‌ هجوم ها پانیک میباشد. خصوصیت های تهاجم ها پانیک عبارند از:

ضربان قلب بالا و تپش قلب
تنگی نفس
تکلم سریع یا این که ناتوانی در کلام کردن
کم آب شدن دهن
درد معده
وضعیت تهوع
بالا رفتن فشار خون
شم درد یا این که گرفتگی در قفسه سینه و ریه ها
شم خفگی و ناتوانی در نفس کشیدن به صورت درست
سرگیجه یا این که سردرد
بالا رفتن شدت تعریق
ولی در حیث داشته باشید که برای داشتن یک فوبیا ، لزوماً نباید هجوم ها پانیک را نیز داشته باشیم ؛ بلکه این حمله ها صرفا یکی‌از علامت های داشتن فوبیا میباشد. همینطور فوبیاهای گوناگون ، علائم و علامت های متفاوتی دارا هستند و برای تشخیص درست مستلزم مشاوره با روانشناس دارای تخصص می‌باشید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.